Interview met Dirk Bijl van RBZ Rioolbeheer BV

Wie werkt er bij RBZ?
Ik werk nauw samen met mijn collega Antoine Pauwen. Hij is ook directeur, maar dan van zijn eigen bedrijf. Hij pakt alle ontstoppingsopdrachten aan die bij RBZ Rioolbeheer BV binnenkomen. We hebben het altijd druk, vandaar dat we de werkzaamheden een beetje gesplitst hebben. Verder hebben we nog vier mannen in dienst en we huren soms ook extra krachten in.
Hoe werken jullie bij RBZ?
Opdrachten van klanten komen normaal gesproken bij mij binnen. Antoine beantwoordt de telefoontjes van klanten van Rioolprobleem Kwijt om mij te ontzorgen. Reparaties die uit de opdrachten voortkomen worden wel naar mij teruggekoppeld. Ik neem dan contact op met de klant om de planning te bespreken.
Wat voor opdrachten krijgen jullie meestal?
Wij zijn in Zeeland gevestigd, maar tachtig procent van onze opdrachten komt van buiten de regio. We werken bijvoorbeeld ook voor een heel grote aannemer uit Tilburg; we krijgen daar erg veel opdrachten van. Die werkzaamheden hebben allemaal met riolering te maken, denk aan ontstopping, maar ook aan renovatie en nieuwbouw van rioleren. En we werken ook voor verschillende gemeenten, bedrijven en instanties
Wat voor opdrachten krijgen jullie specifiek uit Zeeland?
Alle soorten opdrachten, want wij zijn en blijven allround. We werken met alles waar water en resten doorheen stromen! Septic tanks komen hier bijvoorbeeld veel voor. Veel mensen wonen hier namelijk in een boerderijtje in een buitengebied. Het mooiste is als iemand ons belt voor een opdracht en dat deze zegt dat hij ons nummer heeft doorgekregen van iemand anders. Zeeuwen zijn namelijk typische vertrouwensmensen. Ik werk nu al bijna 25 jaar voor mijn eigen in Zeeland en ik heb nog geen dag zonder werk gezeten.
Hoe servicegericht is RBZ Riooltechniek?
We draaien zeven dagen per week een 24-uursdienst. We zijn betrouwbaar en correct: we komen onze afspraken na en zijn vakbekwaam in ons werk. We komen ook netjes bij een klant aan, bijvoorbeeld met mooie bussen. Daar sta ik op. Ik geef mijn personeel dan ook altijd het volgende mee: verplaats je in de klant, want hoe zou je zelf behandeld willen worden?
Onze service begint al bij de deurbel: we geven de klant een hand en we trekken onze schoenen uit als we naar binnen gaan. We luisteren goed naar het probleem, we gaan direct aan de slag en we laten alles weer schoon achter. Klanten krijgen ook netjes een pinbonnetje. Hebben ze daarna nog vragen, dan kunnen ze RBZ weer bellen of mailen. We staan altijd voor ze klaar!
Zijn er specifieke klussen waar je trots op bent?
Ik ben eigenlijk wel trots op iedere klus. Ik vind het sowieso een eer dat iemand ons belt voor rioolwerkzaamheden. Het maakt daarbij niet uit of het om een klus gaat van 100 euro of van 30.000 euro. Ik vind het altijd mooi als een probleem wordt opgelost en de klant tevreden is. We komen er altijd wel uit! En we zijn geen bedrijf dat van zeven tot vier werkt, dus als er een schijnbaar moeilijke klus voorbij komt, dan wordt het gewoon misschien wat later.
Wat rekenen jullie tot spoedopdrachten?
We moeten nu een klus klaren voor een hotel dat vanavond veel gasten te verzorgen heeft. Verder worden we ook gebeld door gezinnen met kleine kinderen of door instanties waar veel ouderen wonen. Ik vind dat wij daar dag en nacht voor moeten klaarstaan. Maar iemand die op zaterdag last krijgt van een kapotte vaatwasser? Die kan heus wel even tot maandag wachten, maar uiteindelijk bedienen wij iedereen!
Veroorzaken klanten vaak zelf rioolproblemen of ligt dat anders?
Het komt nog vaak voor dat mensen een frituurpan in de gootsteen leeggieten. Andere problemen ontstaan vaak door constructiefouten, achterstallig onderhoud of door gebruik van verkeerd materiaal. Kijk je naar de buizen, dan zie je bijvoorbeeld haakse bochten of haakse T-stukken waar normaal vloeiende hulpstukken zouden moeten liggen. Dit soort dingen komen nog steeds vaak voor, ook in nieuwbouw.
Waarom zouden klanten voor RBZ Riooltechniek moeten kiezen?
We verrichten inspecties, stellen zelf inspectierapporten op en voeren alle werkzaamheden uit. Wij doen dit werk dagelijks, dus voor ons zijn dit soort taken niet nieuw, maar voor veel klanten is het de eerste keer en dat is best spannend voor ze! Ze vinden het dan erg fijn dat we ze stap voor stap door het hele traject leiden. We betrekken ze er actief bij: we leggen duidelijk uit wat we doen en waarom we het doen.
Wij lossen rioolproblemen in één keer op. Je kunt een verstopping namelijk wel weghalen, maar er is altijd oorzaak. Die oorzaak wil ik achterhalen! Iedereen kan namelijk ontstoppen, maar een leiding echt functioneel maken? Daar moet je tijd in steken en dat is heel belangrijk in deze branche. We maken dan ook zelden mee dat een klant bij ons terugkeert omdat het probleem niet is opgelost.
Hoe blijven jullie op de hoogte van ontwikkelingen in jullie vakgebied?
We lezen nieuwsbrieven en vakbladen en als we met ons werk bezig zijn, blijven we vanzelf op de hoogte voor wat betreft gereedschappen. De leverancier stuurt maandelijks nieuwe producten en dan proberen we wel eens wat uit. Is een product goed? Dan stap ik niet zomaar over naar een ander product.
Hoe ben je eigenlijk in de rioleringsbranche beland?
Ik werd geboren en ik kwam in een rioolbuis terecht. Haha! Nee, ik was 14 jaar en ik woonde in Gouda. Ik ging de wegenbouw in en richtte me specifiek op rioleringswerkzaamheden. Dit beviel me goed! Waarom ik ervoor gekozen heb? Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet. Het was gewoon heel mooi. Eigenlijk vind ik dit nog steeds het mooiste vak dat er is.
Op mijn achttiende ging ik in Zeeland wonen. Ik kon toen bij het rioleringsbedrijf Sinken terecht. Goed, ik heb wel eens geprobeerd om uit het vak te stappen. Zo was ik ook twee jaar vrachtwagenchauffeur, maar ik miste toch de rioleringswerkzaamheden. Ik ging terug en werkte zes jaar voor een ander rioleringsbedrijf. Daarna ben ik in 1998 voor mezelf begonnen in de rioleringsbranche.