ClickCease
Rioolprobleem onbekend
readtime 4 Minuten

Nijhuis Rioolreiniging: een divers bedrijf

31 mei 2019 • redactie

Nijhuis Rioolreiniging: een divers bedrijf

Nijhuis Rioolreiniging, Aanleg & Dienstverlening is één van de partners van Rioolprobleem Kwijt, met als werkgebied het oosten van het land. Coen en zijn team staan paraat voor rioolproblemen in EnschedeAlmeloHengelo en de omliggende plaatsen. Benieuwd wie je over de vloer krijgt als je Nijhuis inschakelt? Wij gingen in gesprek en kwamen alles te weten over vakman Coen en zijn bedrijf!

20 jaar ervaring

Met 20 jaar ervaring in de riooltechniek kunnen we Coen zonder twijfel een echte vakman noemen. Maar hoe is hij in het vak beland? Na zijn opleiding begon Coen’s loopbaan in de bouwsector, gevolgd door een baan in de transport. Vanuit zijn baan in de transport kwam hij bij een rioolbedrijf terecht. Het vakgebied sprak hem aan, maar de werkwijze binnen het bedrijf paste niet bij zijn visie. Er werden veel fouten gemaakt in de communicatie met klanten en Coen wilde dit graag beter doen. Om deze ambitie te verwezenlijken zat er maar één ding op… Zelf aan de slag als ondernemer! In 2005 werd als logisch gevolg Nijhuis Rioolreiniging, Aanleg & Dienstverlening opgericht.

Meer dan een ontstoppingsbedrijf

Na 12,5 jaar is Coen nog steeds blij met zijn keuze om zelfstandig ondernemer te worden. Nijhuis is uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf met een flink wagenpark en een ruim aanbod aan diensten. Naast ontstoppingen en rioolreiniging kun je ook voor de aanleg van nieuwe riolering bij Nijhuis terecht. Ook kun je Nijhuis inschakelen voor het plaatsen, legen en reinigen van vetputten. Tot slot kunnen Coen en zijn team opgeroepen worden bij calamiteiten. Regelmatig rukken de wagens uit om na een ongeval het wegdek te reinigen. Olie, diesel en andere vervuiling worden vakkundig verwijderd. Kortom: een divers bedrijf.

Particulier & zakelijk

Nijhuis werkt naast de particuliere klanten ook veel voor zakelijke klanten. Voedselfabrikanten, horeca ondernemingen en andere (grote) bedrijven maken gebruik van verschillende diensten. Het afvoeren van vet en het reinigen van vetafscheiders is hierin erg belangrijk, daarom gaat Nijhuis de komende jaren extra investeren in de capaciteit voor het bufferen van vet. In 2017 wordt er wekelijks 30 ton vet opgehaald en kan er 40 ton worden opgeslagen. Het doel voor 2020 is om 100 ton vet per week op te halen. Ter voorbereiding op deze ontwikkeling wordt de opslagcapaciteit momenteel uitgebreid naar 100 ton.

Team Nijhuis

Door de jaren heen is het team van Nijhuis behoorlijk uitgebreid. Op dit moment gaan er elke dag acht monteurs de weg op voor allerlei verschillende opdrachten. Coen is zelf ook nog actief in het werkveld, hij besteedt ongeveer een derde van zijn week aan klussen. Daarnaast houdt hij zich veel bezig met de planning en het klantcontact. Het bedrijf groeit nog steeds, maar het is niet makkelijk om het team uit te breiden. Net als de andere vakmannen die wij hebben geïnterviewd geeft ook Coen aan dat het moeilijk is om goed personeel aan te trekken.

Werkwijze

In ons gesprek met Coen werd al snel duidelijk dat binnen zijn bedrijf klanttevredenheid boven alles gaat. Hij vertelt dat er op dit moment wordt gewerkt aan de digitalisering van het bedrijf, waarbij alles nog eenvoudiger gemaakt wordt voor de klant. Ook vertelt hij dat er in de planning altijd ruimte wordt gereserveerd voor spoedgevallen, met als streven om bij problemen binnen een uur ter plaatse te kunnen zijn. Om ook bij hevige regenval en andere extreme weersomstandigheden snelle service te kunnen verlenen worden de voorspellingen goed in de gaten gehouden. Wordt er veel neerslag voorspeld? Dan staan er bij Nijhuis extra vakmannen en materiaal klaar om overstromingen en andere problemen snel voor je op te lossen! Je kunt Nijhuis 24/7 bellen, dus ook ’s avonds en in het weekend. Werken in de avonduren en in het weekend vindt Coen overigens geen enkel probleem. “Als je een probleem met spoed buiten kantoortijden snel oplost maak je de mensen toch nog nét even extra blij. Daar doen wij het voor!”, aldus Coen.

Een dag bij Nijhuis

Bij Nijhuis is, net als bij de meeste rioolbedrijven, geen enkele dag hetzelfde. “De diversiteit maakt het werk zo leuk”, vertelt Coen. Er komen veel aanvragen voor ontstoppingen binnen. Dit varieert van een verstopte CV afvoer, tot wasmachines, vaatwassers, toiletten en hemelwaterafvoer. Het meest vreemde voorwerp dat Coen ooit is tegengekomen bij een verstopping? “We komen echt allerlei aparte dingen tegen”, vertelt Coen. Wat hem in het bijzonder is bijgebleven is een oproep voor een trouwring die in het riool was beland. Gelukkig hebben ze de ring teruggevonden! (en het huwelijk kunnen redden…)

Naast de ontstoppingen komen er bij Nijhuis ook veel aanvragen binnen voor dakgootreiniging, waarbij de hoogwerker wordt ingezet. Ook zijn er veel calamiteiten waarbij Nijhuis wordt ingeschakeld.

Klimaatverandering

Net als de andere vakmannen die wij hebben gesproken maakt ook Coen zich zorgen over de klimaatverandering. Hij vertelt dat het riool dat 40 jaar geleden is aangelegd niet meer voldoende is in deze tijd. Doordat er vandaag de dag veel meer neerslag valt ontstaan er problemen. Riolen overstomen, wegen komen onder water te staan en de dakgoten en hemelwaterafvoer kunnen het niet meer aan. Of er in de nabije toekomst een goede structurele oplossing zal komen? Coen heeft er een hard hoofd in. Hij geeft aan dat steeds meer mensen gebruik maken van buffersystemen, waarbij het hemelwater wordt gerecycled voor bijvoorbeeld het water geven van planten en gewassen. Dit is een goed begin, maar het is nog niet voldoende…

Ook in nieuwbouwwijken is er nog ruimte voor verbetering. Om in te spelen op de klimaatverandering mag de afvoer van hemelwater niet meer aangesloten worden op het riool. Dit is een begrijpelijke en verstandige maatregel, alleen als gevolg hiervan loopt het hemelwater de straat op. Er wordt nog onvoldoende gewerkt aan een andere manier om het hemelwater af te voeren. Het resultaat: natte wegen die bevriezen en zorgen voor gevaarlijke gladheid. Volgens Coen moet er meer geïnvesteerd worden in een ander systeem, waarbij het hemelwater bijvoorbeeld wordt afgevoerd naar sloten en andere wateren.

Advies van de vakman

We sloten ons gesprek met vakman Coen af met de vraag of hij nog goed advies heeft voor huiseigenaren. Coen geeft aan dat hij begrijpt dat veel mensen eerst proberen om een verstopping zelf op te lossen. “We kunnen niet bij mensen in de portemonnee kijken en de tarieven liegen er niet om. We maken nu eenmaal gebruik van dure apparatuur”, vertelt hij. Om mensen te behoeden voor ernstige schade en hoge kosten deelt hij drie nuttige tips:

  1. De meest gemaakte fout? Apparatuur huren waar je geen verstand van hebt. Wees hier altijd voorzichtig mee! Coen vertelt dat hij regelmatig bij mensen thuiskomt die zelf hebben geprobeerd om met een verenmachine te vrezen, met als gevolg een gespikkeld plafond of spiralen die vastzitten. Uiteindelijk kost dit veel tijd en veel meer geld, maar dat beseffen mensen achteraf pas. Denk dus altijd goed na voordat je met gereedschap aan de slag gaat, voor je het weet zit je met ernstige schade…
  2. Geloof niet in de boodschap van chemische ontstoppingsmiddelen. Het brengt veel schade aan en lost zelden iets op. Daarnaast is het gevaarlijk voor de monteurs. Het komt vaak voor dat mensen niet melden dat zij een chemisch ontstoppingsmiddel in de afvoer hebben gegoten. De monteurs gaan vervolgens aan de slag en krijgen het spul op hun handen met als resultaat brandblaren.
  3. Om verstoppingen te voorkomen kun je één keer per maand een soda oplossing door de leidingen gieten. Vooral in de badkamer, waar veel haren in de afvoer belanden, is dit verstandig. De soda helpt om aanslag te voorkomen en het lost vet op. Het is niet schadelijk en kan verder geen kwaad!

Vind een rioolspecialist

Onze rioolspecialisten zijn actief in heel Nederland

Bekijk alle locaties
Locations
Zoek je lokale rioolspecialist
Vul je plaats of postcode in en vind je lokale rioolspecialist